Boczkopedia

Boczek w parze z dietą i zdrowiem?

Boczek niesprawiedliwie kojarzy się często z mocno wysmażonymi plastrami mięsa, z widoczną warstwą tłuszczu. Czy oprócz niewątpliwych walorów smakowych i właściwości smażeniowych, boczek posiada również swoją niekorzystną stronę? Jak ugryźć temat i oddzielić fakty od mitów?

Boczek w parze z fitnessem

Przeglądając strony znanych trenerów i gwiazd fitnessu można zaobserwować, że wielu z nich spożywa boczek. Podobne obserwacje można poczynić przeglądając inne kanały mediów społecznościowych np. Instagram. Na inspirujących i zachęcających do zdrowego oraz aktywnego stylu życia zdjęciach, co jakiś czas można zobaczyć plastry lub kawałki boczku. Może wydawać się to bardzo zaskakujące, ale czy na pewno? Są to osoby o bardzo wysokiej świadomości żywieniowej, które doskonale wiedzą co jest najlepsze dla ich ciała i duszy, a boczek to z jednej strony naturalne źródło białka i tłuszczu, z drugiej kalorie, które dostarczają energię oraz siłę motoryczną. Dla tych osób ładne ciało jest wizytówką, a zdrowe ciało narzędziem efektywnej pracy i wysokich wyników. Nie mogą sobie pozwolić na nieracjonalne wybory, które mogłyby zagrażać zdrowiu. To jak w końcu jest z tym boczkiem?

Boczek i kalorie

Boczek jest kaloryczny, ale czy można pogodzić jedzenie smaczne i odpowiedzialne? Oczywiście! Boczek, spożywany w niewielkich ilościach, jako dodatek do zbilansowanego, zróżnicowanego i racjonalnego jadłospisu, będzie jego wartościowym składnikiem. Świadczą o tym nie tylko przykłady sportowców, którzy boczek mają włączony do swego menu, ale również najnowsze polskie badania, rzucające nowe światło na jakość mięsa wieprzowego, korzystny profil kwasów tłuszczowych, kwasów Omega3 i 6 oraz zawartości witamin i różnych minerałów korzystnych dla organizmu ludzkiego.

Pamiętajmy w końcu, że to tłuszcz jest nośnikiem smaku! Wysokiej jakości boczek stosowany w kuchni jako dodatek, swego rodzaju mięsna przyprawa, a nie główne danie, poza wartościami odżwyczymi, wynagrodzi nam swoją obecność wyjątkowymi smakami i aromatami.

Osobom, dla których kalorie są najważniejszą barierą mogą dodatkowo zwracać uwagę podczas zakupu na jakość boczku i wybierać tzw. chudy boczek, czyli bardziej mięsny element. Kawałek pochodzący z wysokiej jakości tuszy wieprzowej będzie charakteryzował się większą ilością mięsa niż tłuszczu. Warto tu podkreślić, że w efekcie systematycznej pracy hodowlanej nad poprawą mięsności tuczników dzisiejszy boczek zawiera o 40% mniej kalorii niż ten sprzed kilkunastu lat.

Samego tłuszczu również nie należy się przesadnie obawiać. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. W organizmie człowieka tłuszcze są wykorzystywane między innymi do budowy podstawowych struktur każdej komórki, tj. błon komórkowych, oraz najważniejszego organu, jakim jest mózg i system nerwowy. Tłuszcze lub inaczej lipidy występują we wszystkich żywych organizmach. Są obok węglowodanów i białek trzecią podstawową grupą składników pokarmowych spełniającą w organizmie głównie funkcję energetyczną. Wchodzą w skład tkanek organizmu i zapewniają przechowywanie substancji regulujących rozpuszczalnych w tłuszczach jak np. witaminy A, E, D i K. Są także dla organizmu źródłem energii niezbędnej do życia i wykonywania pracy, która w przeciwieństwie do węglowodanów może być magazynowana w organizmie. Stąd często tłuszcze nazywane są podstawowym źródłem energii.

Boczek to źródło energii, której szczególnie potrzebujemy w okresie jesiennym oraz zimowym. To nie przypadek, że zaczynamy jeść wtedy nieco tłuściej, natura po prostu przygotowuje nasz organizm do niższych temperatur. Pamiętajmy, że najważniejszy jest umiar. To kluczowa kwestia nie tylko w przypadku boczku, ale również i innych produktów spożywczych. Drugą kluczową sprawą jest regularna aktywność fizyczna. Aby cieszyć się zdrowiem jak najdłużej należy być aktywnym fizycznie, do tego unikać nałogów i… przede wszystkim nie objadać się!

Boczek receptą na długowieczność?

Potwierdzeniem tej tezy może być zmarła w tym roku, Susannah Mushatt Jones, najstarsza osoba na świecie. Mająca w dniu śmierci 117 lat kobieta, nigdy nie kryła swojej słabości do bekonu[1]. Podobno codziennie spożywała kilka plasterków boczku. Pani Jones prowadziła ponadto zdrowy tryb życia. Nigdy nie stosowała używek takich jak alkohol, czy papierosy. Dodatkowo zawsze dbała o odpowiednią długość snu. Boczek był jej jedyną „grzeszną” przyjemnością.

Wszystko jest dla ludzi. Ważne jest, aby zachować rozsądek i umiar. Wysokiej jakości chudy boczek, powinien być uzupełnieniem zbilansowanego i racjonalnego jadłospisu. Odwdzięczy się nam wyjątkowymi smakami i aromatami w kuchni, a w okresie jesiennym-zimowym dostarczy solidną dawkę energii, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania gospodarki cieplnej organizmu oraz skutecznej adaptacji do niskich temperatur.

[1] http://www.focus.pl/czlowiek/boczek-kluczem-do-dlugowiecznosci-13098

boczek smażony sałatkowy

Boczek to strategiczny produkt w ofercie marki KAMINIARZ, dlatego wytwarzamy go według najlepszych procedur i specjalistycznych technologii, z selekcjonowanego surowca. Tradycja, zobowiązuje jednak nie tylko do jakości, ale i …innowacji.

zobacz